Hoppa till innehållet
Miljöbild BLS

Skryter reolkontroller opp i skyene

Maxbo ønsket all data fra sine reolkontroller lagret digitalt. Løsningen ble et samarbeid med BLS, som med sitt skybaserte system gir kjeden full kontroll på nærmere 60 byggevarehus
621Edacec42dde9a3f3d36d1 Oppslagsbilde P 1600

System som gir bedre kontroll

– I en stor kjede som Maxbo fungerer det ikke lenger med reolkontroller på papir til lokale varehussjefer. Det gjorde det vanskelig å være tett på identifisering og utbedring av skader på våre reolsystemer, sier Rune Braathen.

Han er teknisk sjef i Løvenskiold Eiendom, som leverer eiendomstjenester til Maxbo. Braathen reagerte på at reolkontrollene i Maxbo-kjeden var manuelle og relativt tidkrevende.

For mye tid ble brukt på å lete etter papirrapporter, og det var vanskelig å danne seg et komplett bilde av totalsituasjonen på tvers av byggevarehusene.

– Vi trengte et system som ga oss bedre kontroll, bedre planlegging og bedre økonomi, sier han.

Har full kontroll med CTRL 

Braathen utfordret BLS til å tenke annerledes om gjennomføringen av reolkontrollene. Kunne kontrollene heller gjennomføres digitalt?

BLS tok utfordringen, og utviklet reolkontroll-systemet «CTRL». Nå har Maxbo full oversikt over alle reolkontroller i kjeden, og kan hente ut data fortløpende fra skyen på mobil eller PC.

Selv sparer ikke Braathen på superlativene når han skal beskrive løsningen som Maxbo har tatt i bruk.

– Målet vårt var å få bedre kontroll, og det har vi fått med «CTRL». Dette er et kvantesprang innen reolkontroller. Alle skader som oppstår på våre reolsystemer blir nå rapportert inn i systemet digitalt, slik at de blir identifisert og utbedret fortløpende, forteller Braathen.

Enkel tilgang til data på tvers av organisasjonen gjør kommunikasjon, fremdrift og budsjettering mer treffsikker.

– Bortkastet tid koster mye penger. Med mindre byråkrati blir vi mer lønnsomme, sier han.

Er opptatt av sikkerhet i byggevaruhusene

Braathen forteller at Maxbo som kjede har et sterkt HMS-fokus.

– For oss er sikkerhet for ansatte og kunder ekstremt viktig. Derfor er reolkontroller og forbedringer av våre reolsystemer høyt oppe på agendaen, sier Braathen.

BLS lanserte «CTRL», og startet opp med skybaserte reolkontroller for Maxbo i midten av april i år. Samtidig bestemte byggevarekjeden seg for å sette av betydelige ressurser til utbedring og vedlikehold av reolsystemene i sine byggevarehus.

– Dette arbeidet ble fullført 1. november. Nå starter vi opp med reolkontroller utendørs, og er allerede godt i gang med arbeidet der, forteller Braathen.

Setter pris på erfaren samarbeidspartner 

Det er Magne Engen i BLS som gjennomfører reolkontrollene i Maxbo. Han har jobbet med reoler og reolkontroller i hele sin yrkeskarriere.

– Magne er en guru på reolkontroller, og hans kunnskap er helt unik. BLS har god kompetanse om lovverket, og finner løsninger som passer våre behov. Det gir oss et konkurransefortrinn å ha en så dyktig samarbeidspartner. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet, skryter Braathen.

Engen forteller at det er enklere å utføre reolkontroller digitalt enn på papir. Nå får kunden også tilgang til mer informasjon, og det er enklere å hente ut relevante data.

– Alt dokumenteres digitalt i et system som følger Norsk Standard for reolkontroll. Her kan kunde gå inn i systemet, finne et kart over lageret med hver enkelt skade, se bilder av skaden, dokumentasjon på skaden og status for utbedringer, forteller Engen.

Får automatisk beskjed om reolkontroll

Systemet varsler kundene automatisk når det er tid for årlig reolkontroll. Hver kunde står også fritt til å velge «CTRL» for å kontrollere og utbedre sine reolsystemer uavhengig av produsenten som har levert reolsystemene.

Det kan også gis tilganger til ledere på ulike nivåer. Det betyr at varehussjefen kan hente ut skaderapportene for sitt lager, mens eiendomssjefen kan ha tilgang til relevant statistikk for hele kjeden.

Engen roser Maxbo som tar arbeidet med sikkerheten i byggevarehusene på alvor.

– Digitale reolkontroller er nå rullet ut i Maxbo, og det er blitt godt mottatt. En oppdatert tilstandsbeskrivelse er bra både for de ansatte og kundene, avslutter Magne Engen.