


Billy Storhandel er en ny lavpriskjede etablert høsten 2021 som fokuserer på billige tørrvarer, frysevarer, kjølevarer og produkter innenfor personlig pleie.
• Åpnet sin første butikk på Sartor Storsenter
• Skal åpne 50 butikker over hele landet • Kundene skanner og betaler for varene i egen app
• Selger varer med kort og lang holdbarhet veldig billig
• Har kjente merkevarer, men også andre produkter enn konkurrentene

I september åpnet Norges nye lavpriskjede Billy sin første butikk i Sartor Storsenter utenfor Bergen. Målet er å åpne totalt 50 butikker over hele landet de neste årene.
– Åpningen har gått veldig bra, og vi er strålende fornøyd. Som navnet vårt tilsier er målet vårt å være billig, sier gründer Frode Waage.
Han forteller at Billy kan plasseres et sted mellom Normal, Europris og tidligere Smartclub.
– Vi liker også å sammenligne oss med utenlandske kjeder som Dollar Store og Costco, sier Waage.
Billy har 1000 varelinjer. Konseptet er å selge varer i store forpakninger med lang holdbarhet, samt billige partier med kortere holdbarhet. Billy skal være skikkelig billig innenfor segmentene tørrvarer, frysevarer, kjølevarer og personlig pleie.
– Vi selger veldig mye snacks, drikke og tørrmat. Folk liker at vi har andre produkter og merkevarer enn tradisjonell dagligvare, forteller Waage.
Tok kontakt med erfaren rådgiver
Det er gründerfabrikken Askeladden & Co som står bak Billy-kjeden sammen med Waage. Askeladden har tidligere lansert legetjenesten Dr. Dropin, begravelsesbyrået Verd og massasje-kjeden Squeeze.
Waage forteller at han hadde lite erfaring med lagerinnredning da Billys første butikk skulle åpnes i Bergen. Det var da Askeladden-systemet tipset Waage om å ta kontakt med Mats Danielsen i Nordic Racking Group. Selskapet er en ledende leverandør av reolløsninger i det nordiske markedet.
– Jeg kunne ingenting om reolinnredning. Heldigvis ga Mats meg god hjelp fra første sekund, smiler Waage.
Nordic Racking Group tilbyr alltid gratis rådgivning og gratis befaring som en del av sitt konsept.
– Mats forstod kjapt hva Billy skulle være og hvordan Nordic Racking Group kunne hjelpe oss. Vi landet blant annet på lagerreoler som romdeler i stedet for lettvegger etter råd fra Mats. Det ble veldig bra, og gir butikken en skikkelig billig lavprisfølelse, forteller Waage.
Billys logo og kjennemerke er fargen oransje – samme farge som Nordic Racking Group har som standard på sine reolsystemer.
– Så samarbeidet var en perfekt match fra første sekund, ler lavpris-sjefen.
Er godt fornøyd med pris og service
Billy trengte en helhetlig løsning hvor butikken i Bergen måtte fungerer både som lager og butikk samtidig. Nordic Racking Group foreslo derfor en løsning med pallereoler som står eksponert ute i butikk, samt en el-stabler kombinert med jekketraller for å ha full kontroll på vareflyten i butikken.
– Produktene har vi valgt strategisk for å skape standarder for rask levering og skalering av varer. Det er også enkelt å rulle ut lager-filosofien når Billy åpner opp nye butikker fremover, sier Mats Danielsen.
Selv er Frode Waage godt fornøyd med jobben Danielsen og Nordic Racking Group har gjort for Billy.
– Mats er helt fantastisk! Vi har hatt fin dialog og et positivt samarbeid hele veien. Nordic Racking Group var gode på pris, kvalitet og service. Det var et kinderegg som det var vanskelig å si nei til, sier Waage.
– Jeg ser på Nordic Racking Group som en viktig samarbeidspartner når Billy skal etablere flere butikker fremover. Jeg kan varmt anbefale Mats Danielsen og Nordic Racking Group videre til andre, avslutter Frode Waage.